Blu-ray review: Chappie

Een robot die opgroeit door naar Masters Of The Universe te kijken? Die heeft hier bij Supergeeks.nl natuurlijk altijd een pré. Maar maakt dat van Chappie nu ook een goede film? Moeilijk te zeggen, het is een beetje hinken op twee gedachten nu de Blu-ray nog eens goed is bekeken.

2cd23089d7075f7452c34d3036f8db0f-1436281949Regisseur Neil Blomkamp heeft met films als District 9 en Elysium een heel eigen visuele stijl gecreëerd. Blomkamps sciencefiction laat zien dat de toekomst niet schoon en glimmend is, maar dat er grote contrasten zijn. Dit komt ongetwijfeld voort uit zijn Zuid-Afrikaanse afkomst, die hij nimmer verloochent. Chappie is eveneens in al zijn wortels Zuid-Afrikaans, ondanks bijdragen van Hollywood-acteurs als Hugh Jackman, Dev Patel en Sigourney Weaver.

Kunstmatige intelligentie
De premisse doet een beetje aan Robocop denken. In een nabije toekomst wordt in Johannesburg kunstmatige intelligentie in de vorm van robots ingezet als politiemacht. De door Dev Patel gespeelde Deon heeft software ontwikkeld om robots van een kunstmatige intelligentie te voorzien die op bijna menselijk niveau werkt. Zijn baas (Sigourney Weaver) vindt dat maar niks en zendt hem heen. Vanwege de drang de software toch te testen op een robot, steelt hij er een die op het punt van vernietigen staat. Onderweg naar huis wordt hij echter door een stel gangsters gekidnapt en die dwingen hem de robot dusdanig te programmeren dat hij voor hen gaat werken.

Zwalkende rit
Dat is het begin van een rit die vervolgens alle kanten op zwalkt. De door Sharlto Copley robot wordt Chappie genaamd en deze ontwikkelt zich daadwerkelijk als een kind van discutabele ouders. Want het gangsterduo (gespeeld door Zuid-Afrikaanse band Die Antwoord) geeft hem zowel moederlijke liefde als een hard, gewelddadig leven mee en in feite kijk je gewoon naar een naar liefde hunkerend kind dat voor galg en rad wordt opgevoed.

Menselijk
De scènes waarin Chappie zich ontwikkeld zijn ontroerend en bij vlagen grappig. Maar als de boel gewelddadig wordt, dan is het ook meteen écht rauw en meedogenloos. Blomkamp, samen met zijn vrouw Terri Tatchell ook verantwoordelijk voor het script, gaat namelijk bepaald niet zachtzinnig met de hoofdrolspelers om. Op andere momenten ligt de focus op een meer filosofische inhoud en dat is (net als in bijvoorbeeld Blade Runner waar de replicants een beperkte levensduur hebben) de vraag wat een wezen ‘menselijk’ maakt. Robot Chappie is namelijk meerdere malen het meest menselijke karakter in de film.

Schurende werelden
Dat steeds wisselende karakter van de film maakt dat je nooit zeker weet waar je nu exact naar zit te kijken. Is het een actievolle blockbuster? Of is het juist een opzettelijke b-film? Een meer filosofische sciencefiction? Een eerbetoon aan andere filmrobots? Een parodie op andere films? Het heeft van alles een beetje iets. Tekenend daarvoor is het feit dat professionele acteurs hierin gewoon tegenover de overduidelijke amateurs van Die Antwoord staan te spelen en hier werelden botsen. Of schuren, zo je wil. Hierdoor is Chappie een film die als geheel weliswaar een onbevredigd gevoel achterlaat, maar waarvan flink wat individuele scènes dusdanige indruk maken dat ze je bijblijven en doen uitzien naar meer. ***