Dvd-review: A Million Ways To Die In The West (2014)

Na het succes van de speelfilm Ted toont Family Guy-bedenker Seth MacFarlane zijn ambities als acteur in A Million Ways To Die In The West, dat nu uit is op dvd en blu-ray.

Eenieder die bekend is met het oeuvre van MacFarlane, weet dat hij een allrounder is. Hij startte zijn carrière als animator en schrijver bij Hanna-Barbera (onder andere I Am Weasel en Johnny Bravo), voorzag tal van karakters uit de door hem gecreëerde series Family Guy, American Dad en The Cleveland Show van een stem en hij is zelfs geen onverdienstelijke zanger (zo maakte hij een album met swingnummers).

Naast stemacteur voor geliefde typetjes als Brian, Stewie en Peter Griffin in Family Guy, had MacFarlane bijrolletjes in diverse televisieseries, variërend van Gilmore Girls tot Star Trek: Enterprise. Dat zijn typische humor ook in filmvorm werkt, bleek na het succes van Ted, waarin MacFarlane gestalte aan het titulaire karakter gaf. Hij gaat een stap verder in A Million Ways To Die In The West, een parodie op westernfilms.

Hoewel zijn naam naast die van hoofdrolspeler Mark Wahlberg op de poster van zijn regiedebuut Ted prijkte, was MacFarlane enkel te horen in die film. Zijn karakter was immers een tot leven gewaande teddybeer, die door middel van motioncapture de gezichtsuitdrukkingen en bewegingen van MacFarlane naar het witte doek vertaalde. In zijn westernkomedie staat er geen animatiefiguurtje meer tussen MacFarlane en de kijker in.

Schapenboer
Het verhaal van A Million Ways To Die In The West speelt zich af in het jaar 1882, in het stoffige stadje Old Stump in Arizona. Schapenboer Albert Stark (MarFarlane) is te laf om deel te nemen aan een duel met een cowboy, waarna hij gedumpt wordt door zijn vriendin Louise (Amanda Seyfried). Zodra zij aanpapt met de welgestelde Foy (Neil Patrick Harris), besluit de uit het veld geslagen Albert zijn biezen te pakken.

Wanneer hij zijn laatste avond in een saloon doorbrengt met zijn preutse christelijke maat Edward (Giovanni Ribisi) en zijn verloofde, prostituee Ruth (Sarah Silverman), raakt Albert verwikkeld in een bargevecht. Ternauwernood voorkomt hij dat de zojuist in de stad gearriveerde Anna Barnes-Leatherwood (Charlize Theron) gewond raakt.

Albert en Anna raken bevriend en besluiten Louise jaloers te maken door samen naar de kermis te gaan. Als Albert tijdens een schietspel indruk op zijn ex probeert te maken, verliest hij van Foy. In zijn woede daagt hij Foy uit tot een duel. Anna belooft Albert binnen een week te leren schieten. De twee worden verliefd, al vertelt Anna niet dat ze gehuwd is met de gevaarlijke bandiet Clinch Leatherwood (Liam Neeson).

Voorspelbaar
Het verhaaltje van A Million Ways To Die In The West is filterdun en ronduit voorspelbaar. Alle denkbare clichés uit romantische komedies en westernparodies komen wel voorbij. Je kunt ze letterlijk afvinken: gedumpte hoofdpersoon die indruk probeert te maken op zijn ex met nieuw meisje, hoofdpersoon wordt verliefd op het nieuwe meisje, nieuw meisje heeft een jaloerse partner, de underdog eindigt als held.

A Million Ways To Die In The West voelt als een lange Family Guy-aflevering. Alle eigenschappen die we kennen uit die tekenfilmserie zijn present: ongemakkelijke gesprekken, ongepaste grappen, gevatte observaties en referenties naar popcultuur (liedjesschrijver Stephen Foster wordt genoemd, bijrollen voor Christopher Lloyd als Doc Brown uit Back To The Future en Jamie Foxx als Django Freeman uit Django Unchained).

De karakters hebben dan ook een vergelijkbare diepgang als die uit Family Guy. De acteerprestaties van Seth MacFarlane zijn niet bijzonder noemenswaardig. Hij weet een paar basisemoties aardig te portretteren, maar gedurende het grootste deel van de film vertoont hij dezelfde gezichtsuitdrukking, met slechts een paar kleine variaties daarop. Zijn timing in combinatie met zijn dialogen toveren wel geregeld een lach op je gezicht.

Onwaarschijnlijk
De motivaties voor de andere karakters zijn niet altijd even duidelijk. De redenen waarom de sexy en schietgrage cowgirl Anna het macho Dirty Harry-stereotype Clinch verruilt voor de klungelige goedzak Albert zijn erg onwaarschijnlijk en er lijkt geen enkele sprake van verliefdheid tussen Foy en Louise. Dan is er de maagdelijke Edward, wiens verloofde hem continu over haar werkzaamheden als hoer vertelt.

Dat is een van de leukste terugkerende grappen: Sarah Silverman die over allerlei expliciete seksuele handelingen rept, terwijl ze haar partner er telkens aan herinnert dat ze geen seks voor het huwelijk wil. Dan zijn er Alberts botte ouders en schapen die op de meest vreemde plekken opduiken. De visuele humor is vaak erg simpel, maar vanwege het hoge slapstickgehalte spreken ze desondanks de lachspieren aan.

De romantiek tussen Therons karakter en dat van MacFarlane voelt geforceerd. Als kijker zie je het al bij de ontmoeting van de twee aankomen, maar er is niet genoeg zichtbare chemie tussen de twee die de romance geloofwaardig maakt. Het is vooral een gemakzuchtige en doorzichtige plotwending. Het grote acteerdebuut van Seth MacFarlane resulteert in een geestige film, maar vooral voor Family Guy-liefhebbers.

Beoordeling: ***

Vanaf nu te koop op dvd en blu-ray.