Recensie: J.ROM Force Of Gold – #2 Helder

“Een held mág niet mislukken”, krijgt J.ROM te horen terwijl hij onder schot wordt gehouden in de tweede strip rondom de Vlaamse stripheld die tot superheld werd opgewaardeerd. Het zegt genoeg over de ambities van de stripreeks, maar niet helemaal alles over de geslaagdheid.

J.ROM-2---HELDER--TOPMet deel twee van het drieluik over de van Suske en Wiske bekende brutekracht Jerom, hier J.ROM genaamd, op schoot doemt de gedachte op dat het wellicht niet zo heel handig is om deze reeks op de individueel uitgegeven delen te beoordelen. Want de eerste voelde incompleet, dat doet de tweede ook. Maar wie deel 1 en deel 2 direct achtereen leest komt veel meer in een ‘flow’ en dat doet vermoeden dat het derde deel (dat pas na de zomer uitkomt) de boel echt rond zal breien en dus ook beter te beoordelen maakt.

Maar goed, deel drie is er dus nog lang niet en wat over blijft is een verhaal waarin vaart gemaakt wordt. Het eerste deel focuste nog vooral op de teneergeslagen (voormalig) held die bij een vervaarlijke dreiging gedwongen word zijn spandex pakje weer aan te trekken. In deel twee krijgt de dreiging in de vorm van Abaddon (ongetwijfeld uit te spreken als ‘a bad one’, maar tevens de naam van een Bijbelse demoon) een vorm en dit blijkt een voormalig Force-agent die met persoonlijke motieven nog wat met J.ROM af te rekenen heeft. Het leidt tot een spectaculair getekende confrontatie bovenop een toren in de Amerikaans aandoende stad waarin J.ROM opereert, terwijl de andere leden van het Force-team het te stellen krijgen met de enigszins creepy Dr. Yull.

J.ROM #2 is ontegenzeggelijk een stap vooruit ten opzichte van de eerste. Het verhaal van Bruno De Roover bestata uit steeds meer verbonden puntjes, terwijl Romano Molenaar de uitgelezen tekenaar is voor een superhelden strip is. Tegelijk schuurt juist het Vlaamse karakter enigszins bij wat je te zien krijgt. De knullige settings vanuit de Jerom-strips van vroeger hebben plaatsgemaakt voor een metropolitisch geheel dat je met de beste wil van de wereld nergens in de Benelux kan vinden. Het maakt de strip niet goed plaatsbaar/invoelbaar. Wel geinig is dat hier echt de Amerikaanse comic-aanpak is gebruikt om de strip te positioneren. Inclusief een cover die helemaal niets met de inhoud van doen heeft.

De lijn is dus stijgende, maar pakt de lezer nergens écht bij de kladden. Het maakt dat je de strip gewoon met een grote glimlach tot je neemt en eigenlijk alweer vergeten bent als je ‘m neerlegt. Wellicht is de finale later dit jaar met derde deel Verblind de schakel die ook de eerste twee delen naar een hoger plant trekt en de knock-out geeft die je deze reeks instinctief toewenst.

J.ROM Force Of Gold – #2 Helder
Geschreven door:
Bruno De Roover