Recensie: Star Wars – Rebellenprinses

Prinses Leia gaat een verstandshuwelijk an om op deze manier de rebellen een veilig onderkomen te geven op een anders niet voor hen toegankelijke planeet. Dat is de premisse van het tweeluik Star Wars – Rebellenprinses, dat uit is via Dark Dragon Books en de derde cyclus is in de zogenaamde Brian Wood-collectie.

rebellenprinses01Dark Dragon Books heeft binnen de Brian Wood-collectie al meerdere verhalen uitgebracht in een Nederlandse vertaling. Wood is een bekroond stripauteur en eerder al recenseerden we de eerste twee delen in deze collectie. Deze week pakken we deel 7 en 8 op die onder de vlag ‘Rebellenprinses’ één geheel vormen. Laten we maar met de deur in huis vallen, het is een maar matig verhaal dat Brian Wood hier presenteert. In de boeken staat prinses Leia op het punt om een verstandshuwelijk aan te gaan met prins Kaspar van de planeet Arrochar. Een nobele daad van de prinses, die op deze manier de rebellen vlak na de gebeurtenissen van A New Hope (het vierde deel in de filmreeks) een veilige uitvalsbasis wil geven op de planeet die verder niet echt staat te popelen om de rebellie daadwerkelijk te steunen.

It’s a trap!
Opvallend genoeg is het binnen dit verhaal vooral Luke die het nieuws van het huwelijk maar lastig kan verkroppen, terwijl je naar The Empire Strikes Back toe toch zou verwachten dat het al wat meer zou broeien tussen Leia en Han. Uiteraard blijkt een en ander uiteindelijk een val waarin de rebellen dreigen te trappen, maar de uitwerking van het geheel is verhaaltechnisch op meerdere vlakken voorstelbaar en gewoonweg niet zo sterk.

Dubbelop
Daarnaast is het verhaal exemplarisch voor de streep die Lucasfilm en Disney enige tijd terug door het volledige ‘expanded universe’ hebben gezet. De verhalen begonnen elkaar danig in de weg te zitten en dit is er typisch zo eentje waarvan je snapt dat Lucasfilm en Disney zeggen ‘daar willen we vanaf’. Want lezers die naast de strips ook nog wel eens een boek hebben gelezen, zullen toch behoorlijk veel parallellen zien met The Courtship Of Princess Leia, hier in Nederland in 1999 als De Beproeving Van Prinses Leia op de markt is gebracht door uitgeverij Meulenhoff Boekerij. Daarin is het prins Isolder met wie Leia voor ‘het grotere goed der rebellie’ in het huwelijksbootje dreigt te treden. Leia mag dan een geliefde en gewilde dame zijn, het lijkt uiterst onwaarschijnlijk dat ze in een periode van luttele maanden (beide verhalen spelen zich tussen deel IV en V van de filmreeks af) tot tweemaal toe een soortgelijk huwelijk wenst aan te gaan.

rebellenprinses02Star Wars-gevoel
Het artwork van Stéphane Créty daarentegen is erg tof. Zeker de erg fraaie ruimteplaten, waarbij de planeet Arrochar en het omliggende planetaire stelsel als achtergrond dient voor de er omheen zwevende rebellenvloot, dan wel de slagschepen van het Keizerrijk. Ook fraai is de manier waarop het oefenenede X-Wing squadron in beeld wordt gebracht. Zulk artwork geeft de strips een onmiskenbaar Star Wars-gevoel mee, waar dat in de scènes op het meer bewoonde deel van de planeet (en met name binnen de muren van het koninklijk paleis met zijn eind 19e eeuws ogende soldaten) stukken minder is.

Keuzes
De Nederlandse uitgave is onderdeel van een langer lopende reeks en sluit daarop qua vormgeving dus naadloos aan. Dit traditionele stripboekformaat voor beeld dat eigenlijk voor het kleinere comicformaat getekend is, blijft goed werken en geeft met name de tekeningen alle ruimte. Vertaaltechnisch kan de strip wel wat meer schwung gebruiken, al is het magere bronmateriaal ook wel debet aan de soms stroeve dialogen. Een goed voorbeeld is de manier waarop Luke Skywalker meerdere malen voor ‘plattelandsjongen’ wordt uitgescholden. Dat zegt in het dagelijks leven werkelijk niemand. Zulk woordgebruik geeft de tekst iets statisch mee en in dit geval had een term als bijvoorbeeld ‘boerenpummel’ de lading al beter gedekt. Toch zijn er op het vlak van vertaling ook heel goede keuzes gemaakt. De originele titel van deze stripserie is Rebel Girl en dat dekt de lading gezien Leia’s karakterontwikkeling in deze reeks niet bijzonder. Sterker nog ze is heel volwassen en amper rebels. De hertaling tot Rebellenprinses is een prima keus. Al met al een nette uitgave van een gewoonweg niet zo sterk verhaal dat door het tekenwerk gered wordt.

Star Wars – Rebellenprinses (deel 7 en 8 in de Brian Wood-collectie)
Geschreven door: Brian Wood
Artwork: Stéphane Créty