Recensie: Teenage Mutant Ninja Turtles: Out Of The Shadows

Hoe maak je het goed met de diehardfans van een geliefde franchise nadat je een film hebt afgeleverd die om te huilen is? Door een vervolg te maken die aan al hun wensen voldoet. Precies dat is Teenage Mutant Ninja Turtles: Out Of The Shadows.

Hoewel de eerste Ninja Turtles-film van producent Michael Bay wordt overladen met vernietigende recensies, trekken bioscoopgangers zich daar in 2014 niks van aan. Teenage Mutant Ninja Turtles is een enorme kaskraker en al kort na de première in de VS, waar de film het meeste geld opbrengt, wordt besloten productie voor een vervolgfilm in gang te zetten.

Na de stortvloed aan kritiek weten Michael Bay en scriptschrijvers Josh Appelbaum en André Nemec dat ze terug moeten naar de meest geliefde incarnatie van de vier groene helden om ook het respect van de meest doorgewinterde Turtles-fanboy te winnen. Terug dus naar de eerste tekenfilmserie, die van 1987 tot en met 1996 op de buis was.

Retro-Review: Turtles Forever (2009)

De eerste reacties zijn uiterst positief wanneer er beelden naar buiten worden gebracht van karakterschetsen van Shredders gemuteerde handlangers Rocksteady en Bebop en de intergalactische oorlogscrimineel Krang. De trailers voor Teenage Mutant Ninja Turtles: Out Of The Shadows gaan alle verwachtingen te boven: zelfs Krangs Technodrome zit erin.

Trailer Teenage Mutant Ninja Turtles: Out Of The Shadows (2016):

Het zal voor veel bioscoopgangers niet meer dan logisch zijn dat de meest geliefde schurken uit de originele tekenfilmreeks ook hun opwachting maken in een Turtles-film, maar Rocksteady, Bebop, Krang debuteren nu pas op het witte doek, bijna dertig jaar na hun introductie. De reden hiervoor ligt bij de geestelijke vaders van de Turtles.

Bronmateriaal
Bedenkers Peter Laird en Kevin Eastman willen dat de eerste Turtles-film in 1990 dichtbij het bronmateriaal blijft, namelijk hun originele zwart-wit stripverhalen uit de jaren 80. Rocksteady, Bebop en Krang komen daar niet in voor. De filmproducent stelt voor Rocksteady en Bebop in de tweede film te introduceren, maar Eastman en Laird steken daar een stokje voor.

Retro-Review: Rocksteady & Bebop (1988)

Deze nieuwe Turtles-film is een goedmakertje voor de erbarmelijke, door Jonathan Liebesman geregisseerde film uit 2014, evenals voor de trilogie uit de jaren 90, waarin Baxter Stockman verruild werd voor een dertien-in-een-dozijn wetenschapper, Muppets Tokka en Rahzar de plaatsvervangers waren voor Bebop en Rocksteady en Krang het veld ruimde voor samoerais in het laatste deel uit de trilogie.

Ravage
Teenage Mutant Ninja Turtles: Out Of The Shadows gaat verder waar de voorganger ophoudt. Shredder (Brian Tee) zit achter slot en grendel na de ravage die hij in New York heeft aangericht. Politieagent Casey Jones (Stephen Arnell) vervoert hem met de zware criminelen Rocksteady (Sheamus) en Bebop (Gary Anthony Williams) naar een strengbewaakte gevangenis.

Verslaggeefster April O’Neil (Megan Fox) heeft aanwijzingen dat Baxter Stockman (Tyler Perry) samenspant met Shredders geheime terroristische organisatie Foot Clan, dus hackt ze zijn mail. Haar vermoedens kloppen en ze ontdekt het plan om Shredder te bevrijden tijdens zijn transport. Ze schakelt de Turtles in om Stockmans plan te verijdelen.

Teleportatie
In hun gloednieuwe vervoermiddel, een door Donatello omgebouwde vuilniswagen, zetten de vier schildpadbroers de achtervolging in. Ze lijken er bijna in te slagen de reddingsactie van de Foot Clan te verhinderen, tot Shredder wordt opgezogen door een teleportatiepoort. Hij komt niet uit in het laboratorium van Stockman, het TCRI-gebouw, maar in een andere dimensie.

Retro-Review: Teenage Mutant Ninja Turtles (1990)

Die andere dimensie is Dimension X, waar hij de krijgsheer Krang (Brad Garrett) ontmoet. De walgelijke lichaamloze alien doet Shredder een voorstel: hij moet drie artefacten verzamelen om een intergalactische poort te openen, zodat Krangs oorlogsmachine, de Technodrome, de aarde kan overnemen en hij samen met Shredder de wereld kan besturen.

Zonder enige tegenspraak accepteert Shredder het voorstel en hij rekruteert Bebop, Rocksteady, Stockman en de voortvluchtige Karai (Brittany Ishibashi) om het plan in werking te stellen. Shredder krijgt van Krang een substantie mee waarmee mensen gemuteerd kunnen worden. Donatello (Jeremy Howard) komt erachter dat het slijm de Turtles in mensen kan veranderen.

Uitgerekt
Teenage Mutant Ninja Turtles: Out Of The Shadows is als een aflevering van de oude tekenfilmserie, maar dan uitgerekt over 113 minuten. De boeven hebben een plan om de Technodrome van locatie A naar locatie B te verplaatsen, hebben daar een artefact voor nodig en sturen hun sloofjes erop af om dit object te bemachtigen. Het had een script van David Wise kunnen zijn.

Retro-Review: Teenage Mutant Ninja Turtles II: The Secret Of The Ooze (1991)

Net zoals bij tekenfilmscripts van Wise (He-Man And Masters Of The Universe, The Real Ghostbusters, Transformers) moet je bij deze film je verstand soms even uitzetten om je in te kunnen leven in wat er zich voor je ogen afspeelt. Het is minder erg dan bij de vorige film, toe je continu “Hoe dan?” naar het scherm riep, al slaat het verhaal soms door in zijn tekenfilmlogica.

Darwin
Bepaalde natuurkundige en biologische wetten worden ontkend. De mensheid stamt volgens Stockman af van verschillende soorten dieren. Niet alleen van apen, ook van zwijnen en neushoorns. Darwin, iemand? De cartooneske achtervolgingsscène blijkt, hoe amusant ook, totaal overbodig. Stockman beschikt immers over de mogelijkheid Shredder te teleporteren.

Teenage Mutant Ninja Turtles: Out Of The Shadows

Het avontuur zelf is, zoals gezegd, nogal clichématig, maar dat maakt eigenlijk niet uit. Anders dan in de vorige film krijg je hier geen onbegrijpelijk verhaal voorgelegd waarin de karakters puur in dienst staan om het plot verder te helpen. Nee, Teenage Mutant Ninja Turtles: Out Of The Shadows geeft de hoofdpersonen alle ruimte om te stralen.

Tweaks
Op wat subtiele visuele tweaks na, zijn de Turtles niks veranderd, al verzorgt Johnny Knoxville niet langer de stem van Leonardo. Vernon Fenwick (Will Arnett) keert terug en is nu net zo arrogant als in de tekenfilmserie. April is niet langer een nutteloos lustopject, ze is een volwaardig lid van het superheldenteam. Dat betekent onder meer dat ze als lustobject moet fungeren. Het is immers een Michael Bay-film.

Retro-Review: Teenage Mutant Ninja Turtles III (1993)

De broederlijke rivaliteit tussen Leonardo (Pete Ploszek) en Raphael (Alan Ritchson), is een vast onderdeel binnen de franchise en steekt weer de kop op. Meestal wordt Raphael afgeschilderd als een onverantwoordelijke branieschopper. Nu heeft hij een goede reden om zich op te winden: Leo is een egocentrische aanvoerder die zijn broers als incapabel beschouwt, vooral Michelangelo (Noel Fisher).

Vigilante
De Turtles worden in deze tweede film bijgestaan door Arrow. Pardon, de onervaren politieagent Casey Jones. Wanneer hij na het ontsnappen van Shredder op non-actief wordt gesteld, besluit hij als gewapende vigilante de straat op te gaan. Hij zorgt hij voor enkele humoristische noten, zonder zo gewelddadig te zijn als in de strips en tekenfilms.

Rocksteady & Bebop in Teenage Mutant Ninja Turtles: Out Of The Shadows

Waar deze film écht om draait, zijn de fantastische schurken. Shredder had slechts een bijrol in de vorige film, maar wordt hier neergezet als een nietsontziende terrorist. Krang ziet er weerzinwekkend uit en is een ware psychopaat. Rocksteady en Bebop zijn twee levensgevaarlijke domme bruten. Stockman is een doortrapt genie met een gedragsstoornis.

Herkenningsmelodie
Na de stripboekverfilming van Jonathan Liebesman gunnen teleurgestelde Turtles-fans dit door Dave Green regisseerde tweede deel misschien geen blik waardig. Dat zou geheel onterecht zijn, want Teenage Mutant Ninja Turtles: Out Of The Shadows heeft alles dat een Turtles-film moet hebben: humor, actie, geliefde personages en de tune van de oude tekenfilmserie.

Retro-Review: TMNT (2009)

Ook al zijn deze cgi-geanimeerde mutanten niet jouw favoriete incarnatie van de ninjitsu beoefenende schildpadden, iedereen die opgegroeid is (of nu opgroeit) met de Turtles zal veel lol beleven aan de film, vooral dankzij de aanvullende cast. Alle hints in Teenage Mutant Ninja Turtles: Out Of The Shadows wijzen op meer sci-fi-avonturen in een mogelijk vervolg.

Alles wat je ooit in een Ninja Turtles-film hebt willen zien, plus Megan Fox in schoolgirloutfit: ****

Megan Fox als April O'Neil (foto: Platinum Dunes)

Megan Fox als April O’Neil (foto: Platinum Dunes)