Retro-Review: Batman (1989)

Supergeeks.nl blaast wekelijks op zaterdag het stof van een oude klassieker voor een retro-review. Deze week Tim Burtons Batman uit 1989, die recent vanwege de 25ste verjaardag opnieuw is uitgegeven op Blu-ray.

1415402369_batman-25th-anniversaryIn 1989 zorgde Tim Burton voor een superheldenrevolutie. De superheldenfilm was op sterven na dood, terwijl de comicswereld sinds 1986 juist in een opleving terecht was gekomen. Batman was het resultaat en de film zorgde voor een globale Batmania.

In de slipstream van de uitermate succesvolle film scoorde Prince wereldwijd zijn eerste nummer 1-hit (Batdance), de t-shirts en strips vlogen de winkels uit, Kenner verkocht vrachtladingen speelgoed, het Batman-logo stond op allerhande merchandise. De film was een fenomeen. Een kwart eeuw later heeft Batman als filmkarakter er al een reboot op zitten en staat een nieuwe op stapel. Hoe houdt Burtons werk zich staande?

De Batman uit 1989 is vanwege de 25ste verjaardag opnieuw op Blu-ray uitgebracht. Niet in Nederland echter, maar de hernieuwde versie verschilt niet bijster veel van de 20th Anniversary Edition van vijf jaar terug. Dus als je die hebt, hoef je niet echt op de importversie van de nieuwe te jagen.

Batman-25th-Anniversary-Figure-by-NECA-2Al is het wel zo dat de Amerikaanse versie vergezeld gaat van een exclusieve Neca action figure van het karakter. De eerste op dit formaat die beschikbaar is, dus er is een ware run op ontstaan. Inclusief torenhoge bedragen die er voor gevraagd (en betaald) worden op eBay. Maar goed, we bespreken hier de film. Het figuur, dat we helaas (nog) niet hebben bemachtigd, laat Supergeeks.nl voor wat het is.

Batman kan je heel goed beschouwen als een brug tussen de ‘ouderwetse’ superheldenfilm (Batman uit de jaren zestig, Superman uit de seventies) en de moderne superheldenfilms die de afgelopen tien à vijftien jaar in zwang zijn geraakt. De film is luidruchtig en kleurrijk, maar tegelijk duister en serieus. Michael Keaton speelt Bruce Wayne/Batman, Jack Nicholson is Jack Napier/Joker, Kim Basinger geeft Vicki Vale gestalte en de grootste rol gaat eigenlijk naar het gothische en groots vormgegeven Gotham City.

De film is een origineverhaal en laat zien dat – in tegenstelling tot de strips – Batman en Joker volledig verantwoordelijk voor elkaars bestaan zijn. Tegenwoordig zouden fans in opstand komen over zulke plottwists, maar het werkt hier prima. Beide hoofdrolspelers doen het prima. Keaton is een atypische keus voor de titelheld. Hij weet Bruce Wayne een donkere binnenkant mee te geven. Als Batman is hij wat iel. Maar als hij een schurk, na een intro dat heel even te spiegelen is aan de moord op Bruce Waynes ouders, ‘I’m Batman’ toebijt, geloof je hem volledig.

Nicholson is de ultieme Joker. Natuurlijk, Heath Ledger zette ‘m ook iconisch neer. Maar die vond het karakter opnieuw uit. Nicholson weet de superschurk echter zo neer te zetten als een werkelijk tot leven gekomen stripfiguur. Komisch, maar onvoorspelbaar en moorddadig.

Toch lopen er ook wat overbodige karakters rond in de film. Vicki Vale is een typische ‘damsel in destress’ en ook de door Zribert Wuhl gespeelde reporter Alexander Knox loopt doelloos (en soms knap irritant) in de film rond. Het script van Sam Hamm en Walter Skaaren is wat rommelig en het is de verdienste van regisseur Burton en de twee hoofdrolspelers dat de boel bij elkaar blijft hangen en dat je 25 jaar na dato nog steeds van het werk kan genieten. De score van Denny Elfman werkt enorm sfeerverhogend. Doordat Gotham City een tijdloos ‘noir’ uiterlijk heeft meegekregen, is de film ook uiterlijk niet eens zo gedateerd. Als je deze Batman zou moeten omschrijven, is het boven alles een daadwerkelijk tot leven gekomen strip. Met een grotesk plot en ‘larger than life’ karakters. Daarin onderscheidt hij zich van de campy oudere en nieuwere, meer in de realiteit geplaatste superheldenfilms. Dat is 25 jaar na dato gewoon nog steeds leuk. ***1/2