Retro-Review: De Hulpsinterklaas (1992)

Supergeeks.nl blaast wekelijks het stof van klassiekers af en kijkt er met een frisse blik naar, om te zien of vroeger écht alles beter was. Deze week de televisiespecial De Hulpsinterklaas van Henk Temming uit 1992.

De Utrechtse zanger, liedschrijver en muzikant maakt al sinds 1982 deel uit van de viering van het sinterklaasfeest. In dat jaar verscheen het succesvolle debuutalbum België van zijn band Het Goede Doel. Samen met bandlid Henk Westbroek nam hij voor de feestdagen een single op onder de naam Henk & Henk, met daarop Het Hoort Met Kerstmis Ook Te Sneeuwen en Sinterklaas, Wie Kent Hem Niet?.

Hoewel dat kerstlied grotendeels vergeten is, wordt Sinterklaas, Wie Kent Hem Niet? nog elk jaar gedraaid wanneer de Sint in het land is. Dat terwijl het liedje niet alleen erg ontypisch is voor een sinterklaasliedje, maar ook nog eens heel erg een product van zijn tijd is. Zowel muzikaal als productioneel staat het rechtstreeks onder invloed van destijds hippe new wave van bands als Joy Division, Bauhaus en Soft Cell.

Hoesafbeelding 'De Hulpsinterklaas' voor de muziekcassette (Indisc, 1991) en de vhs (Weton-Wesgram, 1997)

Hoesafbeelding voor de muziekcassette en vhs

Vier jaar na Sinterklaas, Wie Kent Hem Niet?, in 1986, schreven Temming en Westbroek opnieuw een sinterklaashit, ditmaal voor Kinderen Voor Kinderen en Edwin Rutten. Ook dit liedje werd een seizoensgebonden klassieker, ondanks dat het een aanklacht is tegen hebzucht en de excessen van de consumptiemaatschappij. Datzelfde thema zou de basis vormen voor Temmings soloalbum De Hulpsinterklaas.

Het album verscheen eind 1991 en bracht de hitsingle Ik Vraag Aan Sinterklaas Een Heel Gelukkig Kerstfeest voort, het enige liedje dat als brug tussen beide feestdagen dient. Er leek verder weinig met het album te gebeuren, tot platenfirma Indisc (later opgegaan in CNR Music) in samenwerking met de TROS een jaar na dato een gelijknamige televisiefilm produceerde, onder regie van Willem van der Pol.

Aandacht

De special werd op 20 november 1992 voor het eerst uitgezonden door de TROS en bracht de liedjes van de cd bij een groter publiek onder de aandacht. Wellicht is het de voornaamste reden dat de cd jaren na dato nog steeds in productie is. De film De Hulpsinterklaas verscheen in 2005 zelfs op dvd, aangevuld met een uitvoering van Sinterklaas, Wie Kent Hem Niet? tijdens het reünieconcert van Het Goede Doel in 2001.

Henk Temming - Ik Vraag Aan Sinterklaas Een Heel Gelukkig Kerstfeest (single, 1991, Indisc)

De televisiefilm is in feite een reeks videoclipjes bij de liedjes van de cd, waar Temming zelf een script omheen geschreven heeft. Wanneer zijn vriendin Maria (gespeeld door Medisch Centrum West-actrice Perla Thissen) na een ruzie naar Madrid afreist met ene Geert, besluit Temming (als zichzelf) haar achterna te reizen. Hij valt in slaap en wanneer hij ontwaakt, moet hij ineens de Sint te hulp schieten.

Aangekomen in Madrid snelt hij zich naar het paleis van de Sint (de scènes binnenin in het paleis zijn in werkelijkheid opgenomen in kamers in Kasteel Middachten in Gelderland), waar hij wordt ontvangen door Hoofdpiet (Maarten Spanjer). Hij vertelt Temming dat de enige echte Goedheiligman (Bram van der Vlugt) last zou hebben van ouderdomskwaaltjes, hoewel hij vermoedt dat er iets meer aan de hand is.

Herkomst

Aan de hand van de liedjes wordt Temming bijgebracht wat is het inhoudt om Sinterklaas (of in elk geval een hulpsinterklaas) te zijn. Zo leert hij over zijn paard (Ik Geef Een Wortel Aan De Schimmel), de verlanglijstjes (Het Pakje) en de achtergrond van Zwarte Piet, met zowel verwijzingen naar de Moorse herkomst van het fantasiefiguur als een knipoog naar de geschminkte acteurs (Dat Is Zwarte Piet).

Henk Temming - Ik Vraag Aan Sinterklaas Een Heel Gelukkig Kerstfeest (single, 2013, Red Bullet)

SPOILER: Aan het einde van de film heeft Temming de kindervriend overtuigd dat er maar één echte Sinterklaas is. Hij verklaart dat Sint en Piet “de beste vrienden van ons allemaal” zijn, “voor altijd en eeuwig”, waarna hij door een stewardess wordt gewekt (Paula Patricio met een blonde pruik, Temmings partner destijds). Hij treft Maria bij aankomst en alles blijkt een misverstand: Geert(je) is een goede vriendin.

Ja, Henk Temming verwijst in De Hulpsinterklaas indirect (en wellicht onbewust) naar Pamela Ewing-Barnes, die het gehele negende seizoen van Dallas gedroomd had. Het verhaaltje heeft geen diepgang, het is puur een vehikel om de liedjes weer eens ten gehore te brengen. Bovendien is het een kinderfilm, dus het gaat meer om de onderliggende boodschappen, die door de sterke liedjes goed worden overgebracht.

Zondag

Temming probeert een aantal elementen aan het achtergrondverhaal van Sinterklaas toe te voegen. Zo krijgen kinderen eindelijk te zien waar de bisschop de rest van het jaar woont en dat hij graag soep eet (behalve als er haren in zitten). Je kunt niet echt van continuïteitsfouten spreken bij een film over de Sint, maar Temming gaat voorbij aan het feit dat de schimmel sinds de intocht van 1990 Amerigo heet (hier: Zondag).

Henk Temming - Er Zit Een Haar In De Soep Van Sinterklaas (single, 1992, Indisc)

Spanjer lijkt zijn rol van norse Hoofdpiet te hebben gemodelleerd naar hoe Frits Lambrechts de knecht tussen 1984 en 1993 portretteerde. Het voornaamste verschil is dat Spanjer er een nadrukkelijk Surinaams accent aan toevoegt, dat nu taboe is. Dat is niet het enige dat De Hulpsinterklaas gedateerd maakt. Zo zien we een jonge Jaap Jongbloed als journaallezer en er is een verwijzing naar de Mini Playbackshow.

Anders dan de televisiespecial hebben de liedjes van de cd de tand des tijds wonderwel doorstaan, dankzij de productie van Temming en Het Goede Doel-collega Sander van Herk. Je kunt betwisten of het een terechte veronderstelling was dat jonge kinderen indertijd wisten wie Temming was, want waarschijnlijk was dit voor velen een introductie in zijn werk. Maar De Hulpsinterklaas is een uitstekend startpunt.

Ondanks de lollige danspasjes van Henk Temming: **1/2 (film)
Mede vanwege de smetteloze jaren ’80-producties: **** (album)