Retro-Review: Fantastic Four (2005)

Supergeeks.nl blaast wekelijks op zaterdag het stof van een oude klassieker voor een retro-review. Deze week voor het eerst in jaren de Fantastic Four (2005) dvd weer eens uit de kast getrokken, als opwarmer voor de reboot die donderdag in première gaat.

FFdvdDe reden dat de film al vele jaren nooit meer uit de kast is gekomen, is toch wel het negatieve imago dat er over is neergedaald. De film kwam uit in 2005, het jaar dat Christopher Nolan met zijn grimmige Batman Begins het genre superheldenfilm de duisternis in trok. Destijds was het nog niet geel duidelijk dat dit een aardverschuiving binnen het genre was. Kijk nu bijvoorbeeld eens naar de trailer van de nieuwe Fantastic Four. Je hebt er bijna een zaklamp bij nodig. Wat een contrast met de film uit 2005, die in alle kleurrijkheid van het scherm af spat.

Speelveld
Om de film goed te kunnen beoordelen, moet je toch even het Marvel-landschap van 10 jaar geleden er bij pakken. Op dat moment waren er twee goed lopende (kleurrijke) Spider-Man-films uit de koker van Sam Raimi komen rollen. Daarnaast een eveneens kleurrijke, maar zwaar op de maag liggende Hulk van Ang Lee, twee X-Men films in het schemerdonker (geen kleurrijke pakjes) en het geflopte Daredevil. Fantastic Four is de oudste en bij velen op dat moment een van de meest populaire Marvel-titels. Een filmversie die recht uit de strips gestapt lijkt, was een goed idee.

Rechten behouden
Elf jaar eerder was er overigens al een film rond het fantastische viertal gemaakt. Maar deze was – zonder dat de daar aan meewerkende acteurs daarvan op de hoogte waren – nooit bedoeld om uit te brengen. Filmmaatschappij 20th Century Fox had die film slechts in productie laten gaan zodat de rechten op de franchise niet zouden verlopen. In het contract stond namelijk dat zij die zouden verliezen als zij niet actief met een titel aan de slag zouden zijn.

Potentiële winst
De Fantastic Four die in 2005 is uitgekomen, doet prima recht aan de karakters en de strip en geldt domweg als een van de meest ongecompliceerde films in het superheldensegment. Reed Richards (Ioan Gruffudd) is een op zwart zaad zittende wetenschapper die, om zijn revolutionaire vinding die een einde moet gaan maken aan allerhande ziektes, om geld moet bedelen bij zijn succesvolle oud-studiegenoot Victor Von Doom (Julian McMahon). Deze heeft ook nog eens Richards’ ex-verloofde Susan Storm (Jessica Alba) aan de haak geslagen, dus de sfeer tussen de heren is behoorlijk gespannen. Geldwolf Von Doom gaat – in ruil voor een aanzienlijk deel van de potentiële winst – akkoord. Richards, Storm en Von Doom gaan, aangevuld met Susan’s broer Johnny (Chris Evans) en de norsige piloot Ben Grimm (Michael Chiklis), de ruimte in om op een radioactieve wolk die langs komt drijven tests te draaien.

Natuurlijk gaat dat mis en blijkt de radioactieve storm uiteindelijk een orkaan die met de kracht van de verwoestende zomerstorm van vorige week door het ruimteschip raast. Van alle vijf de bemanningsleden wordt de DNA-structuur behoorlijk aangetast. Zo kan Richards zichzelf als een rubberen Robbie alle kanten op uitrekken, blijkt Susan onzichtbaar te kunnen worden, kan Johnny zichzelf in een brandende fakkel veranderen en is Ben Grimm veranderd in een monster dat uit bakstenen lijkt opgebouwd. Von Doom is ziedend en verliest bakken met geld aan het project. Gezien zijn achternaam, is het geen wonder dat hij in een kwaadaardig type verandert dat bliksem kan afvuren, terwijl zijn botstructuur langzaam maar zeker in metaal verandert.

Drijfveren
Dit zet in feite het speelveld op, waarbij de vier voorgoed veranderde helden enerzijds en Von Doom anderzijds de strijd met elkaar aan gaan. Om het even tegen de tijdgenoten af te zetten, de film heeft meer actie dan in Hulk, minder duisternis dan in Daredevil en sympathiekere karakters dan in de X-Men-films en minder hoogdravend dat Sam Raimi’s Spider-Man-films waarmee hij een uiteindelijk in de derde film instortende spanningsboog wilde opzetten. Maar ja, de film biedt dan weer niet die inhoud van Batman Begins, die liet zien dat een superheldenfilm misschien niet eens over de helden zelf hoeft te gaan maar meer over de drijfveren van de mens in het pak.

Verfrissend
Dat laatste is ook wat Fantastic Four een beetje opbreekt. De helden nemen hun krachten vrij snel voor lief en snoodaard Von Doom beweegt zich de andere kant op zonder dat zijn tragiek, dan wel zijn honger naar macht invoelbaar is. Daar staat tegenover dat Fantastic Four, ondanks de zichtbaar gedateerde visuele effecten, wel vooral pretentieloos vermaak biedt. Fantastic Four is puur ‘Fun’. Met een hoofdletter ‘F’. Tien jaar later is dat eigenlijk best heel verfrissend om te zien. ***1/2