Retro-Review: Ghostbusters II (1989)

Supergeeks.nl blaast wekelijks op zaterdag het stof van een oude klassieker voor een retro-review. Deze week Ghostbusters II (1989).

Ghostbusters-2-Blu-rayWe zetten hiermee de reviewreeks voort die we vorige week zijn gestart vanwege de Blu-ray release met beide films er in. Echter, deze week is ook de discussie over het lang uitgestelde en steeds weer veranderende Ghostbusters III weer eens opgelaaid. Bill Murray heeft al tijden geen zin, Harold Ramis is overleden, regisseur Ivan Reitman heeft de moed ook opgegeven, de laatste film is 25 jaar oud. Moet zo’n film er nog wel komen? Verschillende mensen vinden van wel.

Zodoende is regisseur Paul Feig (Bridesmaids) nu aan de slag met een derde film Ghostbusters-franchise. Dat blijkt uit een tweet die hij deze week plaatste:

Diverse bronnen bevestigden vervolgens dat Feig niet alleen schrijft, maar ook regisseert. Deze nieuwe film wordt geen vervolg op de originele twee films en is een compleet nieuw verhaal over spokenjagers. Acteur Ernie Hudson (Winston Zeddemore in de eerste twee films) is niet onder de indruk en vindt het een slecht idee. “If it has nothing to do with the other two movies, and it’s all female, then why are you calling it Ghostbusters?”

Frisse ogen
Hij heeft een sterk punt. Er zijn zelfs puristen die vinden dat de tweede film eigenlijk ook niet ‘echt’ is. Omdat het niveau van de eerste niet wordt gehaald. Wie de film met frisse 2014-ogen bekijkt kan echter niet anders dan concluderen dat het niveau gelijkwaardig is. Het verrassingseffect is echter weg en dat maakt ‘m iets minder memorabel.

Fraudeurs
In de film zien we hoe de spokenjagers in de categorie ‘stank voor dank’ na het redden van de wereld in het eerste deel als een stel fraudeurs is weggezet en ze met torenhoge claims zitten vanwege de schade die de stad New York is aangedaan. Egon Spengler (Harold Ramis) heeft zich weer op de wetenschap gestort, Peter Venkman (Bill Murray) heeft een paranormale tv-show en Ray Stantz (Dan Akroyd) treedt samen met Winston Zeddemore (Ernie Hudson) op kinderfeestjes op. Dana (Sigourney Weaver) is inmiddels moeder en als er vreemde dingen gebeuren met haar baby, zoekt ze haar heil bij de voormalige Ghostbusters.

Minder indruk
Dat zet een plot in gang dat in grote lijnen vergelijkbaar is met de eerste film en dat zou je als een manco kunnen zien. Zeker als – met als overduidelijke reden om Stay Puft Marshmallow Man te overtreffen – tegen het eind het Vrijheidsbeeld een door de Ghostbusters met een verbouwde Nintendo-joystick bestuurd loopje door New York maakt ben je nergens echt onder de indruk zoals je dat in de eerste film wel was.

Beter laat dan nooit
Los daarvan speelt deze tweede nog meer op de rappen dan de eerste. Dat pakt regelmatig erg lollig uit. Als de Titanic bijvoorbeeld als spookschip alsnog ineens arriveert, is het droogkomische commentaar van de door Cheech Marin gespeelde havenmedewerker ‘better late than never’. Sommige grappen waren bij het uitkomen van de film echter al gedateerd. Op het kinderfeestje waar Ray en Winston optreden, beginnen de kinderen te roepen om He-Man, omdat Ghostbusters al helemaal ‘uit’ zijn. Maar ja, dat was He-Man ook al volledig in 1989. Die speelgoedrage was in 1987 geïmplodeerd.

Waardering
Het is geinig hoe wat meer afstand maakt dat laatstgenoemd ‘filmfoutje’ er eigenlijk helemaal niet meer toe doet en de onderliggende grap gewoon stand houdt. Ghostbusters II is in de loop der jaren zeker iets gegroeid en gewoon, zeker opgepoetst op Blu-ray, een prima film om gewapend met bier en chips te bekijken. Laten we hopen dat als de derde er ooit komt, deze herinnering niet bezoedeld gaat worden.

***1/2