Retro-Review: Ghostbusters versus Sinterklaas

Supergeeks.nl blaast wekelijks op zaterdag het stof van een oude klassieker voor een retro-review. Deze week Sinterklaas in het Ghostbusters-universum.

SG_Ghostbusters3Okee, heel retro is de strip die we vandaag recenseren niet. Maar Ghostbusters zijn dit jaar toch echt 30 jaar oud, Sinterklaas is zo retro als het maar kan zijn en Zwarte Piet is actueler dan ooit. We hebben nog wat oude strips door de handen laten gaan, van Familie Doorzon tot Sjors & Sjimmie. Maar die zijn allemaal toch te veel op het Nederlandse gedachtengoed gericht en voegen niks aan de hele opgelaaide discussie toe.

Derhalve is het door IDW Comics uitgeven elfde deel in de tweede reeks Ghostbusters-comics een prima keuze op deze dag dat de intocht van Sinterklaas her en der verre van (kind)vriendelijk verliep. De strip is nog niet zo extreem oud en werd ongeveer een jaar geleden op de markt gebracht. Het is voor zover we weten de eerste keer dat Sinterklaas in vol ornaat in een Amerikaanse comic te zien is en het lijkt er op dat de makers wellicht net de film Sint van Dick Maas hadden gezien.

Waarbij het al vanaf de eerste pagina opvallend is dat men Zwarte Piet duidelijk niet heeft aangedurfd en er demoontjes in de bekende kledij van heeft gemaakt. In het plaatsje Rhinebeck kloppen zij op het raam van een jongetje (plaatje bovenaan), die zich natuurlijk een hoedje schrikt.

Dat start dit amusante Ghostbusters-avontuur dat voor ons Nederlanders extra leuk is. Met het oog op de huidige discussie is de onderstaande uitleg van de Sinterklaas-legende best geinig. De link met Odin en zijn raven wordt duidelijk gelegd. Let ook op het nummer van de pakjesboot.

image

Dit verhaal, de derde in de Ghostbusters Happy Horror Days-reeks, ontvouwt zich verder redelijk standaard, maar met veel vaart en humor en met prima details voor hen die Sinterklaas kennen en er wordt goed uitgelegd aan de Amerikaanse lezers wat het verschil met Santa Claus is. Al is de datum waarop de boel zich afspeelt (8 december) gezien het gedane huiswerk curieus gekozen. Later in het verhaal verschijnt de grote demoon Krampus (het gehoornde wezen op de cover) als een hulp van Sint. Wederom geen Piet dus.

SG_Ghostbusters2De hele IDW-reeks rond Ghostbusters is de moeite waard. De verhalen hebben erg goed de toon van de twee speelfilms weten te vangen. Binnen die context past juist een ‘afwijkende’ geest als die van Sinterklaas erg goed, daar de films ook niet de meest voor de hand liggende geesten rond hadden zweven. Het hoekige en cartooneske artwork van Dan Schoening past daar erg goed bij. Het Nederlandse tintje maakt deze comic (digitaal nog steeds verkrijgbaar) gewoon erg leuk leesvoer op dagen als deze. Dan nemen we het ‘retro’ credo vandaag gewoon voor één keer iets ruimer.
****