Retro-Review: Jabba The Hutt (1983)

Supergeeks.nl blaast wekelijks op zaterdag het stof van een oude klassieker voor een retro-review. Deze week kijken eens goed naar de Jabba The Hutt die Kenner op de markt bracht ten tijde van Star Wars: Return of The Jedi.

De Return Of The Jedi-speelgoedlijn was er eentje waar nu veel mensen nostalgisch naar terugkijken. Maar het was in de periode 1983 -1985 ook een lijn met figuren die nogal tegenviel. Veel bijkarakters die je in de film wellicht een halve minuut zag (robots 8D8 en EV-9D9, de Imperial Gunner, de Imperial Dignitary, diverse rebellen) en los daarvan veel figuren met kulwapentjes. General Madine en Admiral Ackbar hadden een raar stokje, de Imperial Guard had een soort sullige lans, de Emperor had een wandelstok en zo zijn er meer. Sterker nog, je mocht blij zijn als er een wapentje bij zat. Er zijn er meerdere die gewoon kaal werden verkocht. Ook alle karakters uit het paleis van Jabba The Hutt werden met malle stokjes als wapen geleverd. Al moet gezegd dat ze daar in de film ook mee rondliepen.

Maar goed, er waren ook nog heel memorabele releases. Jabba The Hutt is er daar eentje van. Hij maakte de hele lijn de moeite waard.

3174_l

De scène in de troonzaal van het paleis van Jabba The Hutt is dan ook een van de meest memorabele in de film. De schaduw van de intergalactische gangsterbaas hing al twee films lang over het verhaal heen, daar Han Solo nog een schuld had uitstaan bij hem. Destijds kwam Jabba in deze film voor het eerst in beeld en hij bleek een enorme slijmerige worm. Die had niemand zien aankomen. In speelgoedvorm werd het de grootste Star Wars-figuur tot dan toe.

Jabba01

De verflaag op het figuur lijkt kleurtechnisch niet echt op de filmversie en zelfs niet op de Jabba op de doos. Hij hangt ergens tussen okergeel en geelbruin in. Het figuur zit op een troon met waterpijp, waarvan de bovenkant los zit. De troon bevat een geheime ruimte onder het figuur, die min of meer gebaseerd lijkt op de Rancor Pit in de film. In de film zelf zit er (voor zover we kunnen zien) geen ruimte onder/in de troon. Er zit een touwtje met nekband vast aan de troon, waar gevangenen aan geketend kunnen worden (in de film ligt Leia aan die keten) en er is een Salacious Crumb-figuurtje bijgevoegd.

Hoe imposant ook, de speelwaarde van het figuur is nihil. Hij zit een beetje, zijn armen gaan op en neer en als je zijn hoofd beweegt, gaat zijn staart heen en weer. Meer is het niet. Jabba is daardoor vooeal een decoratiestuk, waar je gewoon wat poppetjes op kan zetten, meer verder weinig.

Jabba02

Anno 2015 is er aan die speelwaarde weinig veranderd. Maar nog steeds geldt dat Jabba The Hutt een erg imposante eye catcher is. Zelfs al is het verder niets meer dan een grote homp lomp plastic, je kan niets anders dan er toch een beetje vrolijk van worden. Gewoon in de kast zetten en er gewoon nog een boel meer poppetjes bij zetten. Dan komt het ook met die andere vintage Return Of The Jedi-figuren nog best wel goed. ****

Jabba03