Retro-Review: Manga Messiah (2006)

Supergeeks.nl blaast wekelijks op zaterdag het stof van een oude klassieker voor een retro-review. Op deze Stille Saterdag trekken we eens een iets minder oude comic uit de kast, de curieuze uitgave Manga Messiah uit 2006.

MangaMessiah001Het is tenslotte een Paasweekend en dat viert de westerse werels niet van oudsher omdat de paashaas zo vrolijk zijn eieren overal verstopt, maar vanwege het sterven en weer uit de dood opstaan van Jezus. De man die aan de basis van het Christendom stond, maar wiens lijden (en uit de dood opstaan) ook diverse films heeft beïnvloed. Van Bryan Singers Superman Returns (niet eens subtiel, Superman sterft kortstondig en zweeft in een kruispose in het heelal) tot een sciencefictionklasieker als E.T. (met het koddige buitenaardse wezentje als een pseudo-Jesus, bekijk de film eens met die gedachte in het achterhoofd en je zal zien dat het klopt).

Hoe dan ook, Manga Messiah verscheen in 2006 en is – de naam geeft het al aan – een Manga-versie van het leven, de dood en de wederopstanding van Jezus. Het boek is het eerste deel in een langere reeks van Bijbelverhalen die door schrijver Hidenori Kumai en tekenaar Kozumi Shinozawa sinds 2006 zijn gemaakt in een poging om het Christelijke geloof wat meer aansluiting bij de jeugd te laten vinden. Eerlijk gezegd helpt de uitgave bij de schrijver dezes in het geheel niet op dat vlak (nog eerlijker, echt jeugdig is ondergetekende ook niet meer), echter het was een erg geinige curiositeit toen ik ‘m in de winkel zag liggen en daarom dit boekwerkje enkele jaren geleden toch meegenomen.

MangaMessiah002Het boek volgt de gemene deler van de vier evangeliën best netjes, en heeft onderaan de pagina’s ook exact staan welke scènes in welk bijbelboek terug zijn te vinden. Het leuke (bizarre) is hier wel dat er een echte Manga-draai aan wordt gegeven. Zo is bijvoorbeeld de manier waarop Jezus’ moeder Maria te horen krijgt dat ze het kind van God zal gaan baren pure Manga-fantasy. Waarin de heilige maagd er uitziet alsof ze zo uit The Legend Of Zelda is weggerend, maar dit terzijde.

Het verhaal bevat weinig verrassingen, want neemt ondanks de soms uitbundige tekeningen geen vrijheden ten opzichte van het bronmateriaal. Het zorgt voor een wat vreemde leeservaring. Van oudsher worden Bijbelverhalen bloedserieus, een tikje zijig en daardoor veelal ronduit saai naar de (jonge) lezers gebracht. Manga Messiah spat van de pagina’s af. Op het schreeuwerige af zelfs. Maar dat sorteert tegelijk ook niet echt een effect dat het verhaal beklijft. Het is zelfs wat kolderiek daardoor, al is het maar vanwege Jezus’ wat bijzonder gestyleerde baardje.

Zo in het Paasweekend gaat hier de meeste aandacht uit naar de finale; het verraad, de arrestatie, veroordeling, marteling, de dood en de wederopstanding van de messias uit de titel. Ook dat deel wordt behoorlijk grotesk in beeld gebracht en hier heeft het wel een intens effect. Kozumi Shinozawa gaat behoorlijk ver. De martelingen doen pijn om naar te kijken, de kruisiging (het daadwerkelijke gespijker) is ook niet echt kindvriendelijk. Het doet je afvragen wie hier de exacte doelgroep is.

MangaMessiah003

Deze uitgave is een rariteit. Want vorm en inhoud lijken nergens echt op elkaar aan te sluiten. Toch intrigeert de uitgave wel. Op dagen als deze is het daarom toch wel weer geinig om door te bladeren, ondanks dat het niet perse heel ‘retro’ is. Feit is wel dat het leuker om te lezen is dan daadwerkelijke retro-relicomics, zoals Marvels Life Of Christ: The Easter Story uit 1993. Dit met name vanwege het onorthodoxe karakter. Mocht je ‘m ooit ergens tegenkomen, is het zeker aan te raden het in ieder geval eens te bekijken. ***1/2