Retro Review: Star Trek – Passage To Moauv (1979)

By  |  3 Comments

Supergeeks.nl blaast wekelijks op zaterdag het stof van een oude klassieker voor een retro-review. Deze week de strip met bijgevoegde vinylsingle Star Trek – Passage To Moauv uit 1979.

De reden dat we deze weer eens uit de kast trekken is natuurlijk niet zo vrolijk. Gisteren overleed op 83-jarige leeftijd Leonard ‘Mr. Spock’ Nimoy. Zijn heengaan heeft wereldwijd tot geschokte reacties geleid. Logisch, hij heeft een van de meest iconische sciencefiction-karakters ooit tot leven gebracht.

De populariteitspiek van Star Trek lag niet op het moment dat de originele tv-serie op televisie was. Tenminste, niet de originele reeks van uitzendingen tussen 1966 en 1969. Pas de herhalingen in de jaren zeventig maakten de tv-reeks over de bemanning van ruimteschip Enterprise klaar voor de cultstatus die zij bij nóg verdere herhaling zouden gaan krijgen. De tv-reeks werd wegens die groeiende cultstatus in 1979 gevolgd door de eerste van wat een lange reeks films en spin-offs zou worden. In dat jaar begon, meeliftend op de filmpubliciteit, Peter Pan Industries met de uitgave van stripverhalen over de bemanning van de Enterprise die waren voorzien van een 7″ single waarop het hele verhaal als hoorspel te horen was. De boel kwam – evenals vele andere strips/hoorspelen van bekende franchises, uit op Peter Pan Records/Power Records. De cover van het eerste deel is voorzien van fotomateriaal dat uit de eerste Star Trek-film komt.

IMG_1561

De strip heeft comicformaat en bevat het verhaal Passage To Moauv, dat voort lijkt te borduren op de animatieserie rond Star Trek die begin jatten zeventig werd geproduceerd door animatiestudio Filmation. Dit onder meer omdat het karakter Lieutenant M’Ress hierin wordt opgevoerd. Een karakter dat alleen in die animatieserie te zien was. In het verhaal is de bemanning van de Enterprise op een missie om de ‘woal’, een huisdier van de ambassadeur van Moauv, terug te brengen naar diens thuisplaneet. Het diertje is een soort kruising tussen een wombat, hagedis en een lynx en blijkt bij ontsnapping een nogal naar effect te hebben op de bemanning, die zich letterlijk en figuurlijk beestachtig gaat gedragen. Uiteindelijk is het M’Ress die het beestje (drachtig en daarom telepatisch defensief) het beestje te vangen en te temmen. Eind goed, al goed.

IMG_1562

Het verhaal is geinig, de tekeningen zijn typisch jaren zeventig. Kleurrijk, een beetje statisch en bij vlagen aan de kneuterige kant. Maar het verhaal leest lekker weg en zou op zich prima als daadwerkelijke aflevering dienst hebben kunnen doen. Wel opvallend is dat de tekenaars (of beter, inkleurders) hoogstwaarschijnlijk zelf geen enkele aflevering van Star Trek hebben gezien. Uhura wordt hier als een blanke, blonde vrouw geportretteerd, terwijl juist het feit dat ze in de tv-serie een onafhankelijke donkere vrouw is als baanbrekend werd ervaren in het door rassenrellen geteisterde Amerika van de jaren zestig. Onderwijl is Aziaat Sulu in deze film zowel van ras veranderd (hier een donkere man) als van kleding (een blauws shirt in plaats van het gele uit de tv-reeks).

IMG_1563

Achterin de comic zweeft (letterlijk, het zit er bijna los in) een vinylplaatje dat het volledige verhaal woord voor woord als hoorspel laat horen. Op de flap die ‘m vasthoudt staan nog en flink aantal andere release, waar onder nog vier andere Star Trek-verhalen, maar ook series als Batman, Superman, Planet Of The Apes en Spider-Man. Het feit dat het vinylplaatje los zit, maakt dat het in de loop der decennia aardig is beschadigd en zeker niet krasvrij de pick-up op gaat.

IMG_1560

Eenmaal draaiend is het inderdaad geinig om de boel tot leven te horen komen. Het is knullig voor hedendaagse maatstaven, maar als je bedenkt dat dit voor eind jaren zeventig écht als interactief medium werd gezien, is het een mooie manier om in je hoofd terug in de tijd te reizen. Terug naar een tijd zonder games, zonder 24 uur per dag alle content die je wil tot je beschikking. Halverwege het verhaal opstaan om het om te draaien heeft dan zelfs iets nostalgisch. Wel heel jammer (maar budgettechnisch begrijpelijk) is dat de originele acteurs uit de serie hier niet de stemmen doen. Tenminste, zo klinkt het niet. Zeker de stemmen van Kirk (William Shatner) en Spock (Leonard Nimoy) zijn behoorlijk herkenbaar en ze zijn het op deze release zeker niet. De stemacteurs doen niet eens hun best er op te lijken. Wie de vocalen dan wel doen, staat nergens op de credits aangegeven. Net zo min als wie voor het artwork en het verhaal verantwoordelijk waren, overigens.

Dat je eigenlijk niets weet over de makers, is een smetje op een verder erg geinige release die vooral als hebbeding de moeite waard is. De kneuterigheid is aandoenlijk en zeker op een dag als vandaag is het leuk om weer eens iets anders dan de reguliere tv-serie op te zetten. Al is het dan jammer dat de afwezigheid van Leonard Nimoy alleen maar wordt geaccentueerd… ***