Retro-Review: The Lost World: Jurassic Park (1997)

Supergeeks.nl blaast wekelijks op zaterdag het stof van een oude klassieker voor een retro-review. Deze week het eerste Jurassic Park-vervolg, nadat we opgetogen de bios uit kwamen na het zien van Jurassic World.

De eerste Jurassic Park paarde een onderhoudend (hoewel niet al te diepgaand) verhaal aan baanbrekende speciale effecten en werd daarmee een film om te onthouden. Deel twee, The Lost World, vertelt in principe hetzelfde verhaal met dezelfde effecten. Maar dan met een stel snode jagers/stropers in de mix gegooid.

Dinosnacks
Zeker nu Jurassic World deze week weer even de franchise op scherp heeft gezet door met en vervolg te komen dat zich daadwerkelijk kan meten met het origineel, kan je stellen dat The Lost World: Jurassic Park een van de meest overbodige vervolgfilms aller tijden is. Hoewel het voor dinofielen nog steeds vermakelijk is, zit je als kijker toch echt regelmatig hoofdschuddend te kijken naar de karikaturen van karakters die worden opgevoerd, zodat ze niet veel later in de film tot dinosnack gedegradeerd kunnen worden.

Tweede eiland
De film ontleent (steelt) zijn titel van de gelijknamige en destijds baanbrekende film uit 1925 en laat zien dat er naast het eiland uit de eerste film nog een tweede eiland is waar men met dinosauriërs heeft lopen rotzooien. Een soort ‘back up’ voor als er iets mis zou gaan. Nu is het op dat tweede eiland óók al misgegaan als het per ongeluk wordt ontdekt en er wordt een expeditie gestuurd om te zien hoe de dino’s zich in het wild hebben ontwikkeld. Uit de eerste film is Jeff Goldblum terug in de rol van de ironische dokter Ian Malcolm en in deze film is zijn dochter mee als irritante verstekeling. Nieuw in de cast zijn Vince Vaughn als eehm… nou ja, doet er ook niet toe. En Julianne Moore als paleontoloog Sarah Hardin die voor iemand die tamelijk slim zou moeten zijn toch nogal dommige beslissingen maakt.

Apenstreken
Het is onbegrijpelijk dat regisseur Steven Spielberg dit aan alle kanten gemakzuchtig ogende werkje heeft afgeleverd. De film voegt – hoewel het er spectaculair uitziet allemaal – echt niets toe aan de eerste en gaat helemaal de King Kong/Godzilla toer op als tegen het einde een T-Rex door San Diego rampestampt. Misschien wel bewust overigens, de boot waarop het dier verscheept wordt heet de Venture, net als de boot waarop King Kong naar New York werd vervoerd.

Goed, wellicht komt het omdat Jurrasic World deze week zo’n aangename guilty pleasure in de bioscoop was, dat kort daarna deze tweede in de reeks zo tegenvalt. Toch durven we vandaag zeker wel de conclusie te trekken dat de filmgeschiedenis niet noemenswaardig armer zou zijn geweest als dit vervolg niet gemaakt was. ** 1/5