Retro-Review: The Terminator (1984)

Over twee en een halve week gaat Terminator: Genisys in première. Reden genoeg om de andere terminator-films weer eens uit de kast te halen en te zien of ze met terugwerkende kracht nog een beetje overeind blijven. Vandaag de eerste, uit 1984.

imagePulp. Meer is de eerste door James Cameron geregisseerde film in wat later een zwalkende franchise zou worden niet. Maar het is wel glorieuze pulp. Een film die je juichend op het puntje van je stoel houdt. Dat is 31 jaar na de originele release gewoon heel knap.

Verzet
Kijkend naar The Teminator, realiseer je dat een van de sterke punten van de film is dat er zo weinig wordt uitgelegd. Een met menselijk vlees beklede robot (Arnold Schwarzenegger) wordt terug in de tijd gestuurd om daar Sarah Connor (Linda Hamilton) om te leggen. Want zij zal het leven schenken aan degene die in de toekomst het verzet tegen de machines zal leiden. Dat verzet stuurt Kyle Reese (Michael Biehn) terug naar het verleden om die aanval op de toekomst af te slaan.

Tijdsbeeld
Hoe die oorlog nu precies verloopt, dat doet er niet toe. Hoe wordt tijdreizen uitgevonden en waarom hebben beide strijdende partijen die techniek in huis? Dat doet er in het geheel niet toe. Tenminste, je stelt jezelf die vragen niet terwijl je naar de film kijkt. Wel valt op hoe sterk de in de film neergezette tijdsbeelden intact blijven. Het 2029 dat wordt getoond heeft een heel sterke eigen identiteit. Dat geldt ook voor het ‘heden’, het 1984 uit de film. Dat we inmiddels dichter bij de in de film geschetste toekomst zijn, is ook iets waar je niet zo bij nadenkt.

Rauw
Schwarzenegger als de moordrobot is een gouden casting geweest. Het feit dat hij geen sterke acteur is, maakt dat in elk ander geval houterig acteerwerk verweten kan worden. Maar hier past het precies bij de robot, die gaandeweg zijn menselijke uiterlijk verliest en steeds duidelijker het onderliggende endoskelet laat zien. Ook de rauwe manier waarop hij in zijn speurtocht naar de juiste de verkeerde Sarah Connors omlegt had door geen enkele acteur zo emotieloos gespeeld kunnen worden.

Hoewel Terminator 2: Judgement Day uit 1982 door velen als de beste in de reeks wordt gezien, blijkt de eerste misschien nog wel even sterk. Volgende week weten we welke het wint. Voor nu ****1/2