Retro-Review: Transformers The Movie soundtrack

By  |  1 Comment

Supergeeks.nl blaast wekelijks op zaterdag het stof van een oude klassieker voor een retro-review. Deze week de soundtrack van Transformers: The Movie uit 1986, recent opnieuw uitgegeven door het Music On Vinyl label.

TFsoundtrack 2Het vanuit Nederland opererende Music On Vinyl heeft de afgelopen jaren heel wat klassieke albums opnieuw op LP uitgebracht. Daarnaast heeft het bedrijf zich gespecialiseerd in soundtracks, oude en nieuwe, die onder het sublabel At The Movies worden uitgebracht. Hierop is ook de soundtrack van de Transformers-animatiefilm uit 1986 nu verkrijgbaar. Daar een origineel exemplaar amper te vinden is (en indien wel, onbetaalbaar) is dit een prima alternatief.

Muziek:
De Transformers-film is in de jaren ’80 volledig op muziek gezet en is in feite een lange videoclip vol vechtende robots, waaronder typische rockmuziek uit die periode zit. Denk aan bands met permanentjes en te strakke broeken die met veel bombarie en gierende gitaren de meest holle frasen de wereld in slingeren. Warrant, Tesla, Cinderella, Journey, dat soort werk. Alleen, die staan hier dus niet op. We doen het met de door synthesizers gedomineerde metalklanken van componist Vince DiCola en mindere rockgoden als Stan Bush en Kick Axe (hier opererend onder de naam Spectre General). Het maakt van de soundtrack vooral een heel erg lollige luistertrip naar lang vervlogen tijden, met muziek waar anno 2015 geen artiest meer weg mee zou komen. Bekendste track is natuurlijk de heldhaftig klinkende soundtrack-opener The Touch van Stan Bush, maar hoogtepunt is de Devo-pastiche Dare To Be Stupid van “Weird Al” Yankovic, die in de film als geluidsbedje is gebruikt voor de scènes waarin de Junkion-robots voorkomen.

Artwork:
Die is vrijwel gelijk aan de originele release. Sterker nog, het is een kopie van de originele release en dat zie je goed. Voorop de strijdende Autobots, achterop trackinfo en wat beelden uit de film. Het beeldmateriaal ziet er mooi uit. Volle kleuren, met de mooie pvc-hoes waarin de soundtrack zit ontstaat er zelfs een licht 3D-effect. Maar de belettering is ogenschijnlijk ook een rechtstreekse scan en dat maakt dat de titels van de nummers voor en achterop niet echt haarscherp zijn. Dit valt met name op door de additionele info die er ter behoeve van deze reissue bij is gezet. Die gedrukte tekst is namelijk wél haarscherp. Kniesoor die er op let natuurlijk, maar moet toch gemeld.

Uitgave:
De LP is uit op mooi 180 grams vinyl en klinkt lekker vet. De muziek komt hierdoor prima tot zijn recht, al is het de vraag of iemand deze toch wel erg gedateerde hardrock heel vaak gaat draaien. Want het werkt anno 2015 vooral op de lachspieren. Schijnbaar is er ook een gelimiteerde persing op blauw vinyl. Die hebben we echter niet. De soundtrack wordt geleverd in een luxe pvc-hoes die de kleuren van de kartonnen hoes accentueert. Fraaie uitgave dus, maar vanwege de inhoud wel typisch eentje voor de echte liefhebber. ***1/2